Nå er jeg nær vår egen tid, men jeg har en liten nøtt i nær familie:
Først gjennom slektsgransking fikk jeg vite at min farfar hadde en søster jeg aldri hadde hørt noe om. Hun het Elida Mathilde, født 22. mars 1893 i Tangen sogn, Strømsø prestegjeld, Drammen. Hennes foreldre (mine oldeforeldre) var smed Johannes Pedersen og h. Bergitte, f. Jahnsen (Bergitte døde i 1895 og Johannes flyttet ca. 1913 til Tønsberg). Elida Mathilde ble konfirmert i Tangen kirke 27/9-1908. Neste jeg finner om henne er i fødselsmeldinger i Tønsberg i 1919. Den 16. september 1919 får hun barn (i Tønsberg), en sønn Johannes August. I fødselsmeldingen står det at hun er ugift, og at barnefødselen er meldt av bidragsfogden. Barnets far er jernarbeider Lars August Nilsson, f. 1888 i Valbo i Gävleborgs län i Sverige. Under dåp i klokkerboken derimot, er Elida Mathilde oppført som Lars Augusts hustru, og det står at barnet er født i ekteskap. Dåpsdato er 26. oktober 1919. Jeg tolket det til at det er mulig de giftet seg mellom fødselen og dåpen, dvs. mellom 16. september og 26. oktober (eventuelt kort etter dåpen). Men jeg finner ingen vielse mellom disse i 1919 i Tønsberg (jeg har også lett på Nøtterøy [ser ut til at de bodde på Kaldnes] samt i Drammen [både Bragernes, Strømsø og Tangen]). Neste barn, Erik Birger, blir født i Tønsberg 16/2-1921, og da er de i hvert fall gift.
Så finner jeg at Elida Mathilde Nilsen dør 21/5-1926 på Lier asyl (det er sikkert grunnen til at jeg aldri hørte noe om dette fra mine besteforeldre, en søster og svigerinne som har dødd som sinnslidende snakket man vel gjerne ikke om før). Det jeg er mest ute etter er å finne vielsen mellom Elida Mathilde og Lars August Nilsson, og generelt mer informasjon om henne i tiden 1908-1919 (dvs. hvor hun bodde). På DIS' gravminner finner jeg at Lars August Nilsson døde i Tønsberg i 1976. Der finner jeg også at sønnen Johannes August Nilsson døde i Tønsberg i 1983 og Erik Birger døde i Tønsberg i 2001.